[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wynikać ze względu na użyteczność wobec społeczeństwa
-> likwidacja przywilejów stanowych, zapewniała formalnie równe prawa polityczne, a także
równy dostęp do urzędów, sądownictwa, oraz podatków
-> likwidacja bez odszkodowania wszelkich praw feudalnych i zwierzchniej własności szlachty
w stosunku do ziemi chłopskiej
" Deklaracja praw obalała cały porządek feudalny i radykalnie zmieniła status jednostki, sama w sobie
stanie się integralną częścią konstytucji z 1791
5. Pierwsza konstytucja francuska 1791:
" Bazuje na zasadach zaczerpniętych z Deklaracji praw:
1) suwerenność narodu  naród wykonuje swoją władzę przed delegację
2) trójpodział władzy
" Obowiązywała do zniesienia monarchii  22 września 1792
1. Władza wykonawcza  król:
Egzekutywa znajdowała się w rękach króla  osoba święta i nietykalna:
- król zwolniony z odpowiedzialności
- mógł być usunięty z tronu (w przypadku: niezłożenia/nieprzestrzegania przysięgi by
przestrzegać konstytucje i całe ustawodawstwo z lat 1789-1791)
- podlegał prawu
Sprawowana za pomocą odpowiedzialnych politycznie przed królem  ministrów i
konstytucyjnie przed Najwyższym Trybunałem Narodowym
-> każdy akt króla wymagał kontrasygnaty właściwego ministra
król:
1) nie miał inicjatywy ustawodawczej
2) nie mógł rozwiązać zgromadzenia
3) dysponował prawem weta, ale jeżeli zostało uchwalone przez dwie kolejne legislatywy, to
upadało
4) powoływał i odwoływał ministrów
2. Władza ustawodawcza  Zgromadzenie Ustawodawcze
Działano w myśl zasady  nie ma wyższego autorytetu nad ustawę; król rządzi na jej mocy i
jedynie w imieniu ustawy może żądać posłuszeństwa
Sejm był wybierany na 2 lata
Wybory:
1) pośrednie, dwustopniowe  wybierano elektorów (1 na 100 wyborców)
2) cenzus majątkowy (naruszenie deklaracji praw)
3) cenzus wieku  25 lat
4) tylko dla czynnych obywateli, niebędący pracownikami najemnymi
=> mężczyzni, ukończone 25 lat i płacenie podatku bezpośredniego w wysokości równej co
najmniej wynagrodzeniu za 3 dni pracy i nie pozostawanie w służbie
Brak inicjatywy ustawodawczej dla króla, a weto zawieszające (mogło być uchylone przez
uchwalenie tego samego projektu przez dwie kolejne legislatywy)
Zgromadzenie nie mogło usuwać ministrów, a Ci nie mogli zasiadać w Zgromadzeniu
Przewaga władzy ustawodawczej nad wykonawczą
2. Władza sądownicza  sędziowie wybierani przez obywateli
6. Parlament Paryski:
był to specjalny Sąd Najwyższy - wykształcił się w na przełomie XIII i XIV wieku z Kurii
Królewskiej
-> miał on wykonywać obowiązki króla w zakresie jurysdykcji
Był to sąd najwyższej instancji, który mógł funkcjonować zarówno jako sąd parów jak i
fachowych sędziów  składał się z legistów świeckich oraz duchownym mianowanych
dożywotnio na nieusuwalnych sędziów
Miał własną siedzibę na wyspie Cite na Sekwanie w Paryżu z dala od miejsca urzędowania
monarchy, co podkreślać miało jego niezależność
Stał na straży realizowania postanowień praw fundamentalnych
Ograniczał omnipotentnego władcę w monarchii absolutnej  ordynanse królewskie wchodziły
w życie dopiero po ich zarejestrowaniu przez Parlament Paryski. Jeżeli parlament stwierdził, że
są one niezgodne z prawem były dwa rozwiązania. Nowe prawo mogło i tak przejść, bez
rejestracji, jeśli zostało wydane jako postanowienie króla w radzie, albo król mógł ordynanse
wysyłać ciągle do parlamentu lub udać się tam osobiście zmuszając niejako do akceptacji
nowego prawa.
7. Cezaryzm demokratyczny  bonapartyzm (ustrój republiki konsularnej):
" powstaje na bazie konstytucji konsularnej z 1799 uchwalonej po zamachu stanu Napka:
- pozornie utrzymuje republikańską formę rządów
- zawarte w niej rozwiązania instytucjonalne umożliwiły przekształcenie republiki konsularnej w
dziedziczne cesarstwo -> fasada demokracji pokrywająca dyktatorskie rządy jednostki
" specjalnie została spisana w sposób chaotyczny i niejasny, ustanowiła działanie trzech ciał
ustawodawczych, nie zakreślając jednoznacznie ich kompetencji  ustawodawstwo autorytarne 
chodzi o to by móc łatwo manipulować przy konstytucji
1.Władza ustawodawcza:
1) najpierw miały miejsce wybory powszechne, które owocowały powstaniem  list zaufania :
- gmina: M21 wybierają 1/10 wyborców w wyborach powszechnych -> Ci z kolei spośród siebie
wybierają 1/10 obywateli, którzy zostaną umieszczeni na liście departamentalnej -> Ci, z kolei
wybierają z siebie 1/10 obywateli, których umieszczano na liście narodowej
-> w ten sposób powstaje lista gminna, departamentalna, narodowa (trzy listy zaufania)
2) z tych trzech list pierwszy konsul powoływał:
a) urzędników odpowiednio na szczeblu gminnym, departamentalnym
b) senatorów (konstytucja z mocy prawa dała Napoleonowi stanowisko konsula)
c) Radę Stanu  która przygotowywała projekty ustaw i pełniła funkcję sądu administracyjnego
3) Senat Zachowawczy mianował z listy narodowej konsulów i członków zgromadzeń ustawodawczych
a) Trybunat (100 członków)  dyskutowano tu nad projektami ustaw
b) Ciało Ustawodawcze (500 członków)  gdzie bez dyskusji przyjmowano w całości bądz odrzucano
projekty
* sam Senat Zachowawczy (80 członków dożywotnich) mianowanych w pierwotnym składzie przez
pierwszego konsula, a następnie uzupełniający w drodze kooptacji
- Senat był stróżem konstytucji  posiadał prawo badania zgodności ustaw z konstytucją oraz rewidowania
jej w formie uchwał, które wymagały zatwierdzenia w plebiscycie przez obywateli
2. Władza wykonawcza:
" Należała do trzech konsulów wybieranych na 10 lat przez Senat, z których dwaj byli
doradcami pierwszego
" Ministrowie ponosili odpowiedzialność polityczną tylko przed pierwszym konsulem i nie
tworzyli kolegialnej Rady Ministrów
-> mogli być pociągnięci do odpowiedzialności konstytucyjnej przez Ciało Ustawodawcze [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • skierniewice.pev.pl