[ Pobierz całość w formacie PDF ]

podstawowe barwy ze światła białego. Na przykład, przedmiot pokryty
42
\ółtą farbą absorbuje składowe światła słonecznego o długościach
odpowiadających barwie niebieskiej. W praktyce model ten uzupełnia się
5. Obróbka grafiki cyfrowej
Korekcja kolorów
Indeksowanie kolorów
[PHOTOSHOP: Image|Mode|Indexed Color]
- zmniejszenie liczby kolorów i umieszczenie ich na
palecie kolorów indeksowanych
- dostępne tylko w trybie RGB
Biblioteki cyfrowe, 21-23 listopada 2005, Poznań
Korekcja ta umo\liwia poprawienie błędów kolorów skanowanej fotografii,
które powstały podczas naświetlania lub (częściej) podczas
automatycznego filtrowania kolorów w laboratorium. W razie wątpliwości,
obraz powinien być skanowany raczej z ustawieniem nieco zbyt ciemnym,
ni\ zbyt jasnym, poniewa\ jest wtedy łatwiej wydobyć ukryte w cieniu
szczegóły ni\ wstawić je w obszary jaśniejsze.
Przykładem korekcji kolorów mo\e być redukcja ilości kolorów w obrazie
w celu zmniejszenie jego rozmiarów tzw. Indeksowanie.
Indeksowanie kolorów
Jest to zmniejszenie liczby kolorów i umieszczenie ich na palecie kolorów
indeksowanych. Plik zawierający obraz, w którym są zastosowane indeksy
kolorów, jest mniejszy ni\ plik z pełnym zestawem kolorów .
Indeksowanie wykorzystuje się na przykład w GIF-ach, zestaw kolorów
stosowanych w danym obrazku zapisany jest w tzw. Palecie, dołączonej
do pliku. Paleta zawiera nie więcej ni\ 256 kolorów. Istnieje wiele
rodzajów predefiniowoanych palet. Interesujące są głównie dwie,
niepredefiniowane: paleta adaptacyjna i paleta perceptualna.
Metoda ta często jest stosowana do grafik , których najwa\niejszym
czynnikiem jest szybkość pobierania z sieci WWW. Redukcja rozmiaru
pliku mo\e jednak pogorszyć jakość obrazu.
[PHOTOSHOP: Image|Mode|Indexed Color]  dostępne tylko w trybie
RGB.
Pallette  predefiniowane metody słu\ące do redukcji liczby kolorów w
obrazie pod kątem wstępnie zdefiniowanych palet takich jak palety
stosowane w systemie OS/MAC, Windows lub w sieci WWW która zawiera
216 kolorów. Opcje Local() słu\ą do mapowania obrazu na maksymalnie
256 kolorów z zachowaniem mo\liwej precyzji.
43
Najlepszym ustawieniem dla przekształcanego obrazu jest zazwyczaj
opcja Local (Adaptive) gdy\ tworzy ona zredukowaną paletę kolorów pod
5. Obróbka grafiki cyfrowej
Korekcja kolorów
Tryby odcieni szarości
- Tryb Grayscale - 256 odcieni kolorów szarości
[POTOSHOP: Image|Mode|Grayscale ]
- Tryb Duotone  redukcja odcieni kolorów szarości
[PHOTOSHOP: Image|Mode|Duotone]
Biblioteki cyfrowe, 21-23 listopada 2005, Poznań
Tryb Grayscale  Obrazy stworzone na palecie indeksowanej
zawierającej 256 odcieni kolorów szarości. Są doskonałymi obrazami
czarno-białymi. Podczas konwersji kolory poszczególnych pikseli są
mapowane na ró\ne odcienie szarości. Efekt główny to pozbycie się
kolorów, poboczny znaczne zmniejszenie wielkości pliku na skutek
odrzucenia informacji o kolorach.
[PHOTOSHOP: Image|Mode|Grayscale]
Tryb Duotone  umo\liwia redukcję odcieni kolorów szarości w obrazach
typu grayscale do podstawowych kolorów bieli i czerni. Narzędzie do
takiej redukcji ma wielki potencjał gdy\ umo\liwia dokładne określenie
proporcji odcieni w obrazie za pomocÄ… krzywych tonalnych. Dodatkowo
istnieje mo\liwość mieszania tonów dowolnych czterech kolorów w
osobnych kanałach i manipulowanie indywidualne ich krzywymi
korekcyjnymi.
Poleca się stosowanie tego trybu w celu usunięcia cienia ze skanowanych
obrazów a szczególnie tekstów przeznaczonych na OCR. Aby zapisać w
tym trybie obraz na potrzeby WWW nale\y zastosować polecenie File |
Save for Web (ImageReady).
[PHOTOSHOP: Image|Mode|Duotone]
44
5. Obróbka grafiki cyfrowej
Korekcja kolorów
Korekcja poziomów tonalnych
- zmiana sposobu wyświetlania jasnych i ciemnych
obszarów graficznych - histogram
[PHOTOSHOP: Image|Adjustments|Levels]
- automatyczna korekcja poziomów tonalnych
[PHOTOSHOP: Image|Adjustments|Auto Levels]
Biblioteki cyfrowe, 21-23 listopada 2005, Poznań
Levels  jedno z wa\niejszych narzędzi do korekcji obrazu, związane jest
z tzw poziomem tonalnym czyli sposobem wyświetlania jasnych i
ciemnych obszarów graficznych. Mówiąc prosto najjaśniejsze i
najciemniejsze piksele obrazu powinny być odpowiednio białe i czarne.
Obrazy uzyskane w wyniku skanowania fotografii lub aparatów cyfrowych
czasami są nieznacznie wyblakłe lub rozmyte. Aby je poprawić stosujemy
regulacjÄ™ na histogramie tonalnym.
[PHOTOSHOP: Image|Adjustments|Levels]
Histogram to diagram przedstawiajÄ…cy zakres tonalny pikseli obrazu na
osi, gdzie wartości reprezentują ciemne i jasne piksele a wysokość
odpowiada nasyceniu poszczególnych pikseli.
Ustawianie poziomów czerni i bieli mo\liwe jest za pomocą
zlokalizowanych w prawym dolnym rogu w/w pola dialogowego trzech
przycisków w kształcie próbników.
Próbnik czarny  po jego wyborze naciskamy w najciemniejsze miejsce [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • skierniewice.pev.pl
  •