[ Pobierz całość w formacie PDF ]

zbawienia przez Chrystusa. Jednakże przykazania Boże zachowują swoją ważność
dla usprawiedliwionego. Usprawiedliwienie nie znosi Bożych przykazań.
Według luteran zakon jest Prawem Bożym dany w ST, które nazywa grzech po
imieniu, demaskuje go. Prawo nie może zbawić człowieka. Ewangelia jest Ewangelią
łaski Bożej. Ta łaska daje nam usprawiedliwienie, a zatem zbawienie. Katolicy
uznają, że zakon jako droga do zbawienia jest wypełniony i przezwyciężony przez
101
a
a
T
T
n
n
s
s
F
F
f
f
o
o
D
D
r
r
P
P
m
m
Y
Y
e
e
Y
Y
r
r
B
B
2
2
.
.
B
B
A
A
Click here to buy
Click here to buy
w
w
m
m
w
w
o
o
w
w
c
c
.
.
.
.
A
A
Y
Y
B
B
Y
Y
B
B
r r
Teologia Dogmatyczna  Charytologia
Ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek
Rok akademicki
Ewangelię. To, że usprawiedliwiony jest nadal zobowiązany do przestrzegania
przykazań, nie oznacza, że nie jesteśmy zbawieni przez łaskę.
4.6. Pewność zbawienia
Wierzący może zaufać miłosierdziu i obietnicom Bożym, pomimo
zagrażającego grzechu mocą śmierci i zmartwychwstania Chrystusa może szukać
oparcia w skutecznej obietnicy łaski Bożej w Słowie i sakramencie i w ten sposób
może być pewnym łaski. Innymi słowy, jeżeli przyjmuję sakrament i Słowo Boże,
mogę być pewnym łaski. Luteranie podkreślają, że w przypadku pokusy można być
pewnym pokładając nadzieję w Chrystusie. Ufając Bożej obietnicy można być
pewnym swego zbawienia. U luteran sakramenty są ściśle związane ze Słowem
Bożym. Katolicy czynią podobnie, jednak powstaje pytanie, czym sakrament różni
się od Słowa Bożego? Poniekąd ma ono strukturę sakramentu, ale czy jest
skutecznym narzędziem łaski? Jeśli patrzymy na słuchaczy Jezusa, to widzimy, że
nie wszyscy przyjmują Jego Słowo. Co więcej, niektórzy chcieli go stracić po jednym
z przemówień. Owszem Słowo może być zasiane jak ziarno, ale nie jest skutecznym
narzędziem łaski, nie działa ex opere operato, człowiek może się stać niepodatnym
gruntem dla tego ziarna. Słowo ma raczej naturę sakramentaliów, nie sakramentów.
Luteranie podkreślają, że człowiek nie może pokładać ufności w sobie, jest
słabym grzesznikiem. Tylko patrząc i ufając Chrystusowi można być pewnym
zbawienia. Katolicy przyjmują, że nie można pokładać ufności w sobie. Nikt nie
może powątpiewać w Boże miłosierdzie i zasługę Chrystusa. każdy może być
pewny, że Bóg chce go zbawić, jednakże patrząc na swoje własne słabostki i
niedostatki każdy może się martwić o swoje zbawienie. Z tego że Bóg chce mnie
zbawić, nie wynika, że już jestem zbawiony, mogę mieć tylko nadzieję, że będę
zbawiony. Tym samym różnica pozostała, katolicy są pewni, że Bóg chce wszystkich
zbawić, luteranie są pewni zbawienia.
4.7. Dobre uczynki usprawiedliwionego
Dobre uczynki sÄ… owocami usprawiedliwienia. samo usprawiedliwienie
otrzymuje się jednak nie przez pełnienie uczynków lecz z łaski przez wiarę. Dla
chrześcijanina to pełnienie dobrych uczynków jest zarazem zobowiązaniem na całe
życie, o ile przez całe życie walczy z grzechem.
Luteranie uznają, że zbawienie jest niezasłużoną zapłatą, nie jest zapłatą za
nasze czyny. Bezwzględnie podkreślają, że zbawienie jest dziełem łaski, same zaś
uczynki luteranie uważają za owoce usprawiedliwienia, nie za własne zasługi.
Katolicy uznają, że uczynki wynikają z usprawiedliwienia. Dobre uczynki są
spełniane pod wpływem łaski i mają obietnicę nagrody. Tym samym zadanie
człowieka polega na współpracy z łaską. Uczynki nie są w 100% naszym dziełem.
Miłosierdzie pełni się pod wpływem łaski. Aaska koronuje dzieło, które sama
zainicjowała i któremu towarzyszyła. Aaska usprawiedliwiając inspiruje też do
dobrych uczynków. Dobre uczynki wynikające z łaski przyczyniają się do wzrostu
łaski, wspólnota z Chrystusem ulega pogłębieniu. Uznają, że usprawiedliwienie jest
niezasłużonym darem łaski, co nie oznacza, że uczynkom, które też są darem, nie
jest obiecana zapłata w niebie.
102
a
a
T
T
n
n
s
s
F
F
f
f
o
o
D
D
r
r
P
P
m
m
Y
Y
e
e
Y
Y
r
r
B
B
2
2
.
.
B
B
A
A
Click here to buy
Click here to buy
w
w
m
m
w
w
o
o
w
w
c
c
.
.
.
.
A
A
Y
Y
B
B
Y
Y
B
B
r r
Teologia Dogmatyczna  Charytologia
Ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek
Rok akademicki
Obie strony pozostały przy charakterystycznym dla siebie słownictwie:
 zasługi i  owoce . Mimo, iż mówi się o osiągniętej zgodności, to jednak w
zagadnieniu tym pozostają jeszcze niejasności. Problem ten wymaga dalszego
dopracowania. Z tego powodu przedstawiciele obu stron zaprezentowali swoje
stanowisko nie tylko we Wspólnej Deklaracji, ale także próbowali je wyjaśniać w
Dodatku do Wspólnego Oficjalnego Oświadczenia. Odnosi się jednak wrażenie, że
wszystkie wątpliwości w tej kwestii nie zostały usunięte, gdyż odmienne jej
rozumienie sięga po obu stronach zbyt głęboko. Niemniej jednak, jak to już było
powiedziane wcześniej, obie strony uznają konieczność spełniania uczynków miłości
będących owocami usprawiedliwienia.
5. Znaczenie i zasięg osiągnięcia tego konsensu
Różnice są nadal, ale one są dopuszczalne. Te różnice dotyczą języka, formy
teologicznej i odmiennego rozłożenia akcentów w rozumieniu usprawiedliwienia. Ta
sama prawda może być wyrażona w różny sposób. Przecież w NT nie mamy
Ewangelii napisanej tylko przez jednego autora. To samo zostało przedstawione w
różnych aspektach. Co więcej w NT też jest obecne zróżnicowanie, tak np. u Ak
zesłanie Ducha Zwiętego następuje 50 dni po zmartwychwstaniu Chrystusa, u Jana
natomiast w dniu zmartwychwstania. O ustanowieniu Eucharystii słyszymy u
synoptyków, mowa Eucharystyczna jest zawarta w Ewangelii Jana. Deklaracja
osiągnęła porozumienie w podstawowych prawdach, a różnice nie muszą się
wykluczać.
Potępienia z XVI w. po obu stronach nie zostały odwołane. potępienia
Tridentinum nie dotyczą nauki Kościołów luterańskich przedłożonej w Deklaracji. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • skierniewice.pev.pl
  •